We kunnen met andere woorden concluderen dat er een zeer grote kans is dat alles zich weer hersteld. De vraag is dan: als we weten dat dit het scenario is, wat moeten we dan nu doen om ons hierop voor te bereiden? Wat kunnen we nu doen om die heropleving op de juiste manier te benutten?
In elk geval is het geen goed idee om stil te zitten. Als je pas opstart als de economie weer aantrekt, dan kom je te laat. De kans is immers groot dat anderen (concurrenten) intussen wel al actie hebben genomen. Het actieplan voor vandaag komt er dus op aan om de (nieuwe) realiteit onder ogen te zien en nu reeds de brug te maken door het nemen van de juiste initiatieven en het uitwerken van nieuwe ideeën voordat de heropleving start. Aan onze klanten zeggen we bij Inventi wel eens: “Hij die altijd wacht komt steeds te laat.”
Als verkoper betekent dat in de eerste plaats met je klanten in contact blijven. Nu je terugtrekken, de storm uitzitten en niets doen is het slechtste wat je kan doen. Wees zichtbaar, empathisch en behulpzaam, net zoals je dat daarvoor ook was. Geef je klanten ook het inzicht dat ook zij zich net nu moeten aanpassen en voorbereiden op het moment wanneer de economie weer aantrekt. Op deze manier maak je het verschil met je concurrent. Er zullen ongetwijfeld bedrijven zijn die niet weten wat te doen en uit angst om de foute dingen te doen aan de kant blijven staan. Gebruik de opportuniteiten en de nieuwe realiteit die deze crisis je biedt.
Vertel bovenstaand verhaal ook aan je klanten. Dit is even belangrijk voor jou als verkoper als voor je klant die op zijn beurt ook klanten heeft. Bereid je dus vandaag al voor op de heropleving die er na de crisis aan komt. Je klant zal je er later dankbaar voor zijn.
Goed om weten: bij Inventi gebruiken we dit verhaal in de communicatie met onze klanten, maar er valt nog veel meer over te vertellen. Benieuwd? Neem dan contact met me op!
Dirk Spaepen