3 eigenschappen van beloftevol jong sales-talent

Het invullen van openstaande vacatures blijft een uitdaging in deze veranderende wereld. Dat is niet alleen het resultaat van een krappe arbeidsmarkt, maar kan ook verklaard worden door de steeds groter wordende kloof tussen vraag en aanbod van competenties.

Het vinden van de juiste verkoper wordt nog complexer wanneer vereist wordt dat de nieuwe werknemer alles moet kunnen. Veel bedrijven zijn immers op zoek naar een verkoper die al jaren in het veld staat, gedreven en bovendien ook nog coachable is zodat deze persoon kan ingepast worden in de organisatiecultuur van het bedrijf.

Begrijp ons niet verkeerd, deze profielen bestaan wel degelijk. Om hen te vinden zal u een complexe zoektocht moeten organiseren binnen een competitieve markt. Maar u kan deze uitdaging ook op een andere manier aanpakken.

Goed nieuws

Elk jaar studeren er in België tienduizenden young potentials af. Uiteraard hebben deze niet de ervaring van een senior, maar ze hebben wel potentieel. Om te weten te komen of een pas afgestudeerde kandidaat potentieel heeft om topverkoper te worden kan u onderstaande selectiemethode toepassen.

Als eerste is het belangrijk om te kijken of de kandidaat over de nodige overtuigingskracht beschikt. Vindt hij het leuk om u als gesprekspartner te overtuigen of houdt hij zich eerder op de vlakte.

Een tweede eigenschap waarop je de kandidaat dient te screenen is nieuwsgierigheid. De verkoper moet zijn gesprekspartner immers leren kennen vooraleer hij kan verkopen. Deze eigenschap kan je eenvoudig testen: stelt de kandidaat veel vragen? Vraagt hij door? Doet hij iets met de informatie die je hem geeft? En ook: is de kandidaat nieuwsgierig om te leren? Verkopen is een vak en dat vak kan je leren, als je maar gretig bent om beter te worden. Als de kandidaat deze eigenschap samen met zijn overtuigingskracht inzet, is een getekend order dichtbij.

De derde eigenschap die je moet testen is sympathie. Mensen kopen van mensen en ze kopen meer van sympathieke mensen. Is je kandidaat vriendelijk en aangenaam in de omgang? Probeert de kandidaat te begrijpen wat jou bezighoudt?

Op verkopen staat geen leeftijd

Er kan gesproken worden van een toekomstige topverkoper als deze drie karakteristieken aanwezig zijn. Uit onderzoek is gebleken dat deze specifieke eigenschappen in hoge mate terug te vinden zijn bij de jonge generatie. Pas afgestudeerden zijn namelijk in het bezit van een hoog aanpassingsvermogen om samen met uw bedrijf mee te groeien en ze hebben een grote drang om zich te ontwikkelen. Aangevuld met een sterke training en coaching creëert u zo een succesvolle verkoper die voor uw bedrijf én voor uw klanten het verschil maakt.

Geef uw onderneming een boost op The Art of Selling

 

3 eigenschappen van beloftevol jong sales-talent