3 tips voor het opleiden van nieuwe salesmedewerkers

Het vinden van een nieuwe verkoper met commerciële ervaring vereist een intensief rekruteringsproces. Zodra deze opdracht is afgelopen, vergeten vele bedrijven dat een sterke opleiding van groot belang is voor het optimaal inzetten van dit commercieel talent. Hierbij is niet enkel een salestraining onmisbaar, ook de nieuweling inwijden in de bedrijfscultuur, normen en waarden horen bij een vlotte start. Onderstaande tips zullen u bij dit proces helpen om zo het hoogste rendement uit uw nieuwe verkoper te halen.

Laat uw verkoper enkele dagen meedraaien in verschillende diensten van uw bedrijf
Binnenkort zal uw nieuwe verkoper vaak op de baan zijn. Mis bij de indiensttreding niet de kans om hem of haar in contact te brengen met alle bedrijfsprocessen en niet enkel met uw product of dienst. Door enkele dagen mee te draaien op de binnendienst krijgt de verkoper beter zicht op hun taken en uitdagingen. Een goede band tussen binnen- en buitendienst verzekert immers een efficiënte service naar de klanten toe.

Ga er niet vanuit dat de meest ervaren verkoper de beste leermeester is
Vaak gaat het aanwerven van nieuwe medewerkers samen met een vernieuwende wind in uw bedrijf. Gebruik deze positieve kans en druk ze niet de kop in door uw nieuwe verkoper te overladen met oude gewoontes die om verandering vragen. Verkopers met veel ervaring vertrouwen soms nog te vaak op de vaste processen en manoeuvreren zich moeilijker mee met een nieuwe stroming. Laat uw ervaren salesmedewerkers de nieuwe verkopers de goede, oude gewoontes leren, maar zorg er zelf van bij de start voor wat u als manager belangrijk vindt.

Voorzie een ‘peterschap’ voor uw nieuwe verkoper waarmee er een vertrouwensband heerst
Een peterschap of mentor zal ervoor zorgen dat pijnpunten en irritaties van uw nieuwe medewerker op tijd gesignaleerd worden en een sneeuwbaleffect vermeden kan worden. Als er tussen de verkoper en zijn mentor een vertrouwensband aanwezig is zullen eventuele pijnpunten sneller naar boven komen. Zorg ervoor dat uw verkoper gesteund wordt in zijn eigenheid en deze goed ingezet wordt. Zo kan de nieuwe werknemer optimaal groeien in zijn commercieel talent.

Investeer dus voldoende tijd in de coaching van uw medewerker en beperk dit niet enkel tot de indiensttreding. Op deze manier zal de investering zich vlot vertalen in de resultaten van uw salesteam.

Wil u meer tips en best practices over het begeleiden van verkopers?

Contacteer ons

3 tips voor het opleiden van nieuwe salesmedewerkers