Lockdown-gewoontes om mee te nemen naar 2021

Het coronatijdperk heeft ons heel wat geleerd, zowel in business als op persoonlijk vlak. Organisaties hebben het voorbije jaar voor grote uitdagingen gestaan en hebben zichzelf moeten heruitvinden. We hebben gebroken met oude gewoontes en hebben tegelijk de ruimte gekregen om nieuwe gewoontes te creëren. In een periode waarin we een stap achteruit kunnen zetten om te reflecteren op het voorbije jaar, is het belangrijk te beseffen welke van onze nieuwe gewoontes positief hebben bijdragen aan ons (bedrijfs)leven. Welke gewoontes gaan wij vasthouden in 2021? U leest het hieronder.

First things first: tijd maken voor reflectie

In deze crisis hebben we twee tendensen gezien. Langs de ene kant focusten heel wat bedrijven zich op het rechthouden van het schip: kosten besparen, nieuwe manieren zoeken om met klanten te communiceren, creatieve oplossingen zoeken voor nieuwe uitdagingen etc. Dat verandering een constante is werd de afgelopen maanden nog maar eens heel duidelijk.

Tegelijk heeft deze crisis voor veel organisaties ook tijd ‘gemaakt’. Tijd om een stap terug te zetten en te reflecteren: Hoe pakken we het beter aan? Hoe behalen we betere resultaten? Bedrijven die deze vorm van reflectie kunnen volhouden na de crisis, zullen veel beter opgewassen zijn tegen een snel veranderende omgeving.

“Pijn + reflectie = vooruitgang.” Dat zijn niet onze woorden, maar die van Ray Dalio, één van de meest succesvolle investeerders van de afgelopen jaren. De beste manier om beter te worden is tijd maken om te leren uit je fouten.  

Digitale vooruitgang

Een recent artikel in Knack toonde aan dat we sinds maart 2020 massaal meer tijd online doorbrengen. De tijd die we zouden spenderen achter een scherm is met meer dan 30% gestegen. Bovendien zit digitale geletterdheid in de lift. We kunnen het amper nog wegdenken uit ons persoonlijk leven én het bedrijfsleven.

Satya Nadella, de CEO van Microsoft, zei al in april dat hun grote klanten op twee maanden tijd een evolutie hadden doorgemaakt waar ze in ‘normale’ omstandigheden twee jaar over gedaan zouden hebben. Ook in verkoop hebben digitale contactmomenten zoals video calls aan belang toegenomen. Ook al zijn fysieke verkoopgesprekken niet verdwenen, we besparen wel meer tijd door onze beperkte verplaatsingen. Daarnaast zijn sales video calls ook vaak korter, bondiger en is er minder mogelijkheid om door elkaar te praten.

Hoewel we de digitale vermoeidheid niet teniet mogen doen, is het belangrijk om onze online gewoontes en de praktische voordelen ervan mee te nemen naar de toekomst. Dit zal zorgen voor een fundamentele shift: een hybride manier van werken, waarbij een evenwichtige mix van zowel online als fysiek contact tot betere resultaten zal leiden.

Eigenbelang in teamverband  

Nu we allemaal – meer dan ooit – op een grotere afstand leven, is goede communicatie cruciaal. Als organisatie wil je namelijk samen aan één zijl trekken. Daarom is het belangrijk om prioriteiten die we onszelf opleggen, ook te communiceren aan de rest van het team. Vanuit ‘je eigen kot’ werken vraagt autonomie, maar ook heel wat transparantie.

Een gewoonte die we bij Inventi hebben geïnstalleerd is om dagelijks, op een vast tijdstip, taken af te stemmen en zo op een ‘agile’ manier samen te werken. Deze periode heeft ons trouwens ook het belang van kleine ‘casual’ contactmomenten in een team geleerd.  

Welke gewoontes je ook hebt overgehouden aan de afgelopen maanden, het is belangrijk om te beseffen dat gewoontes niet van de ene dag op de andere ontstaan. Onderzoek toont aan dat er gemiddeld 66 dagen nodig zijn om een gewoonte in stand te houden. De afgelopen maanden hebben dus al een stevige impact kunnen hebben op het vormen van nieuwe gewoontes, maar er zijn waarschijnlijk ook zaken die (nog) geen gewoonte zijn geworden.

Als je vaak kennis moet overbrengen naar andere mensen is het bijvoorbeeld belangrijk om op regelmatige basis die mensen te coachen. Wil je weten hoe je deze gewoonte kan installeren? Schrijf je dan nu in voor ons online event op 3 december 2020.

Lees verder over hoe elke crisis opportuniteiten biedt

Meer lezen?

Contact

+32 3 223 68 68

info@inventi.be

Oude Beurs 30-32

2000 Antwerpen