Het nieuwe normaal voor enkele weken, langer of altijd?

Afgelopen weken stonden vooral in het teken van het uitvoeren van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Terecht ook want als je de situatie in Italië bekijkt dan is dat zeker iets waar we niet in willen terecht komen; kortom “flatten the curve” is een duidelijk doel en daar werken we graag aan mee.   

Alle consultants en medewerkers van Inventi werken ondertussen veilig en wel van thuis. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren heel wat investeringen en veranderingen doorgevoerd die dit mogelijk maken. Meer nog, in de loop van de week hebben we al heel wat van onze activiteiten, al dan niet volledig, omgezet naar een digitale of online versie. 

Nu heb ik een vermoeden, en daar ben ik niet alleen in, dat deze semi-lockdown wel eens langer zou kunnen duren dan wat ons nu verteld wordt. Daarom dat niets doen en afwachten tot het over is of gedeeltelijk omschakelen niet meer voldoende is. We moeten nadenken hoe we al onze activiteiten kunnen omzetten en op deze manier onze producten, diensten of oplossingen bij onze klanten kunnen krijgen. Ik begrijp wel dat dit voor sommige doelgroepen zoals bijvoorbeeld horeca helemaal niet kan, maar voor anderen, zoals deze van Inventi, moet het wel mogelijk zijn om onze kennis en kunde bij onze prospecten en klanten te krijgen. Eenvoudig zal het niet zijn, maar alle eenvoudige dingen zijn al gedaan. 

Nooit heb ik zelf een crisis meegemaakt van deze omvang of impact. Toen de dot-com bubble barstte in 2001 of tijdens de bankencrisis in 2008 waren er grote economische gevolgen maar je kon er niet aan sterven. De coronacrisis is duidelijk anders en de impact zal groter zijn dan van vorige crisissen. Zelfs als we terugkeren naar min of meer normale omstandigheden, zal dat niet meer “business as usual” zijn. We zullen op een andere manier zakendoen, op andere manieren samenwerken en ons op andere manieren organiseren. 

Voor zaakvoerders, ondernemers, managing directors, CEO’s,... is het daarom goed om even stil te staan bij de vraag “wat als dit het nieuwe normaal is”. Wat moeten wij dan veranderen, wijzigen en aanpassen om toch succesvol te zijn. Al jaren zeg ik dat de enige constante verandering is en dat de snelheid van verandering alleen maar toeneemt. Om hiermee om te gaan zijn flexibiliteit, aanpassingsvermogen en veerkracht noodzakelijke eigenschappen. Wel, we zullen deze eigenschappen nodig hebben om de komende weken ook zakelijk de juiste stappen te zetten en om klaar te zijn voor wat de toekomst ons brengt, wat dat dan ook is. 

Bij Inventi zijn we al volop aan het uitzoeken en experimenteren hoe wij ons moeten aanpassen om in deze omstandigheden onze klanten te kunnen helpen en onze missie te kunnen uitvoeren. Uitdagend, maar ook zeer boeiend en in een bepaalde vorm bevrijdend. Je hoeft je niet af te vragen of je hier tijd voor kan of mag vrijmaken, het moet gewoon! 

Franklin D. Roosevelt zei het al: “A smooth sea never made a skilled sailor”. 

Stay safe, stay healthy!
Tom Hamers

Het nieuwe normaal voor enkele weken, langer of altijd?