Meer strategie, structuur én resultaat voor QbD’s salesteam

Van een salesroutine ‘op gevoel’ naar een procesmatig, gestructureerde salesmachine? Als dat geen stap vooruit is


Enkele maanden geleden stapte Quality by Design in een op maat gemaakt trainingstraject bij InventiHet doel: het interne salesproces structureren en optimaliserenHet traject van enkele weken leverde een sterk resultaat op: een doordacht, strategisch handboek waar het volledige salesteam op kan terugvallen. En dat handboek mag er zijn. “Als je door het toepassen van de technieken een groot project binnenhaalt, is de investering heel snel terugverdiend.” 

Start vandaag met het uitbouwen van jouw salesmachine

 

De uitdaging?  

QbD is een kennisbedrijf dat lifescience organisaties ondersteunt in het op de markt brengen van hun producten en alle vraagstukken die daarbij komen kijken. “Het is complexe materie, waarbij sales een heel belangrijke rol speel”, vertelt Bart van Acker, CEO van Quality by Design. “Persoonlijke contact is heel belangrijk is onze wereld. Bovendien hebben we een ambitieus groeiplan, waarbij we in de komende jaren internationaal willen groeien”. Om die groei te realiseren had QbD nood aan een goed geoliede salesmachine.   

De grootste uitdaging waar we enkele maanden mee zaten is dat we het salesproces willen derisken en standaardiserenIk geloof niet dat verkopen heel erg afhangt van toeval of geluk. Door dingen meer in processen te gieten, denk ik dat het mogelijk is om je sales cyclus efficiënter te maken en je kans op succes te verhogen. En dat is wat Inventi nu heeft gedaan.” 

Het resultaat? Een verkoophandboek van formaat

Trainingsmateriaal QbD

“Nog voor de effectieve training en begeleiding van start ging, heeft Inventi enkele assessments gedaan van de huidige situatie. Er werd met twee van onze verkopers meegelopen en ook de markt werd in kaart gebracht. Dat heeft een tailor made trainingstraject van enkele weken opgeleverd.” 

Ook het resultaat mag er zijn volgens Bart Van Acker. “Om het complexe salesproces te optimaliseren, was een nood aan een leidraad. Die leidraad hebben we nu kunnen vast beitelen in een ‘sales handboek’ dat ons ook in de toekomst sterk zal helpen. Wanneer nieuwe mensen aan boord komen, krijgen ze dit handboek en weten ze onmiddellijk hoe verkoop bij QbD wordt uitgevoerd. Ze kunnen op dezelfde gestandaardiseerde manier doorwerken, wat ons heel wat tijd en kosten bespaard”. 

 

Investering vs oplevering 

Om een maximaal rendement te voorzien, vertrok Inventi vanuit een strategisch oogpunt. Er werden verschillende processen in kaart gebracht die het rendement van elke verkoper aanzienlijk moesten vergroten. En met succes, zo blijkt. “Het is leuk om te zien dat ons salesteam met de nieuwe technieken aan de slag kan gaan, en nu al merkt dat het ook werkt. In december spraken we bijvoorbeeld met een potentiële klant over een project van enkele miljoenen euro’s. We hebben dit salesproces op vrij korte termijn, in januari, kunnen afronden. Dat kwam onder andere door de technieken die Inventi ons aangeboden heeft. Het trainingstraject leek in het begin dus een zware investering maar als je kijkt naar de return en daardoor 1 groot project extra verdient, dan is het die investering meer dan waard.”  

Is jouw bedrijf klaar voor de transformatie naar een rendementsvolle salesmachine?  

Meer strategie, structuur én resultaat voor QbD’s salesteam