Laat zien dat de klant belangrijk voor u is. Focus op professionele communicatie die de klant blijft overtuigen van uw toegevoegde waarde. Immers, als u het niet doet, dan doet uw concurrent het wel en loopt u het risico uw klant kwijt te raken.
Een commerciële cultuur zorgt vanzelf voor opportuniteiten: Een receptioniste die iets opvangt, een project manager die vragen stelt aan de klant, de dienst-na-verkoop die peilt naar de ervaring van de klant etc. Het zijn allemaal elementen in een keten van een commerciële communicatiecultuur waarbij iedereen dezelfde focus heeft: de klant op een professionele manier helpen bij de uitdagingen die hij heeft. Door de focus te leggen op de beleving van de klant ontwikkelen zich vanzelf nieuwe opportuniteiten, niet alleen bij de klant kwestie, maar ook in zijn netwerk. Een enthousiaste klant wordt namelijk sneller uw ambassadeur dan een ontevreden klant.
Gebruik de feedback die uw klanten geven: Of het nu een klacht is of een suggestie: capteer en analyseer de informatie die de klant u geeft en zorg ervoor dat de juiste mensen in uw organisatie deze informatie kennen. Enkel op deze manier kunnen producten of diensten verbeterd worden en kunnen er nieuwe producten of diensten ontwikkeld worden die uw klanten nodig hebben.
Productinformatie bij iedereen in het bedrijf brengen: Zorg ervoor dat iedereen in uw organisatie de nodige kennis over uw producten heeft. Daarmee bedoelen we niet alleen het aanbod, maar ook de voordelen die uw producten of diensten de klant te bieden hebben. Zo weet iedereen wat er verkocht kan worden, op welke manier en kunnen opportuniteiten sneller gedetecteerd worden.
Connecteer altijd: Elk contactmoment dat de klant met uw bedrijf heeft is een opportuniteit om te connecteren. Het is met andere woorden een commerciële verplichting om je beste beentje voor te zetten. Zorg er dus voor dat je bij elk contactmoment, of het nu per telefoon, per mail of op een zaterdag onverwacht, op een professionele manier communiceert en hem helpt met de uitdaging die hij heeft.
Als sales manager is het goed om je kennis in te zetten voor de groei van je organisatie. Spendeer dus een deel van je tijd aan het trainen van de niet-commerciële medewerkers. Ze hebben meer invloed op je order-intake dan je op het eerste zicht denkt.
Investeer nu in de commerciële telefoonvaardigheden van je medewerkers en neem voorsprong!