Daarnaast speelt ook de gun-factor: gunnen klanten iemand hun business? Komen kandidaten onsympathiek of betweterig over, dan zal dat later in hun nadeel spelen. Kunnen ze snel het ijs breken met een glimlach of kwinkslag, dan zullen ze in hun job sneller relaties ontwikkelen die tot resultaten leiden. Opgelet, authenticiteit en geloofwaardigheid blijven wel cruciaal in het vak. In tegenstelling tot het clichébeeld van een verkoper hoeven ze dus geen uitgesproken extraverte persoonlijkheid te hebben. Communicatie is tweerichtingsverkeer. De nood aan verkopers met observatievermogen en een luisterend oor groeit elke dag.
3. Coachability
Al doende leert iemand het vak. Meestal krijgen nieuwkomers begeleiding of een professionele opleiding van de werkgever. Dat vraagt bereidwilligheid om naar een coach te luisteren, mee in het veld te gaan en on the job te leren. Verkopers moeten in staat zijn snel kennis op te nemen en mogen er niet voor terugschrikken dat ook in de praktijk te brengen. Marktomstandigheden evolueren continu, de verkooporganisatie verandert mee en de huidige functieomschrijvingen veranderen snel. Aanpassingsvermogen en bereidheid om feedback te accepteren worden belangrijker dan ooit.
Het is geen toeval dat verschillende van deze vaardigheden “soft skills” zijn. Het beheersen van deze skills maakt je meer menselijk en – hoe digitaal en virtueel de wereld ook wordt – mensen kopen van mensen. Soft skills zijn dus cruciaal in dit proces
Auteur: Birger Ceulemans is Recruiter bij Inventi en brengt elke dag verkopers en ambitieuze bedrijven samen.